Fornuftkøb giver succes hos Suzuki - Transport

Fornuftkøb giver succes hos Suzuki

Created: ons, 09/07/2005 - 00:00


Suzuki er måske ikke det mest prestigefyldte bilmærke på det danske marked. Men det er åbenlyst et mærke, der rammer lige ind i et voksende antal danskeres transportbehov i hver-dagen, og når hesten eller båden skal flyttes i weekenden.

Hos den danske importør, Suzuki Bilimport Danmark i Køge, sidder direktør Stig Jensen og luner sig ved Suzukis optur, der udmønter sig i markant voksende salgstal og regnskabstal fulde af vitaminer. Stig Jensen er vant til opture. Da han havde afsluttet sin HH-uddannelse i Roskilde, blev han ansat hos den danske importør af Mazda, Kaj Andersen & Sønner i Køge. Op gennem 80''erne og 90''erne oplevede Mazda-mærket sin store optur på det danske marked. I dag står der ikke Mazda på Stig Jensens visitkort, men Suzuki, og han oplever nu sin anden optur med det næststørste japanske bilmærke i Danmark.

Stig Jensen deler direktørrollen med Hans Henriksen. Han styrer selv salg og marketing, mens Hans Henriksen står for økonomi, administration og logistik.

Brød med Mazda

De kommer begge fra Kaj Andersen og Mazda. Da virksomheden skulle gennemføre et generationsskifte, opsagde Stig Jensen og Hans Henriksen aftalen med Mazda og etablerede et nyt firma, Suzuki Bilimport Danmark. På det tidspunkt havde de et vist kendskab til salgspotentialet hos Suzuki, selv om de ikke havde nogen forestilling om, at salget ligefrem ville tage en himmelflugt.

De overtog importen af Suzuki i 1996. Året før blev der solgt 300 Suzuki-biler herhjemme. I 1996 var salgstallet næsten 3.000, og i år er der foreløbig solgt 11.000 biler til økonomibevidste danskere.

- Bilkøb var tidligere prestigeorienteret. I dag er det meget mere fornuftsorienteret, siger Stig Jensen.

Der er flere grunde til, at Suzuki i den grad har vind i sejlene. At modeludvalget passer godt til markedet, forklarer ikke det hele. Et nøgleord er kontinuitet, mener Stig Jensen. De ansatte bliver generelt i firmaet i en lang årrække. At få en solid plads på markedet og at blive opfattet som en seriøs udbyder hos forbrugerne kræver et langt sejtræk, ligesom importøren skal kende sit ansvar over for den trofaste gruppe forhandlere.

- Vi holder os til gammeldags værdier. Der er ikke noget sexet i det, men det giver et solidt fundament, siger Stig Jensen.

Stig Jensen er en arbejdshest, hvor arbejdet tager mange af ugens timer. Afslapningen sker sammen med familien, der bor i Strøby Egede syd for Køge, hvor han har boet hele sit liv. Skulle der så blive lidt ekstra fritid, får fodbolden på motionsholdet på den lokale bane et ordentligt spark.

Fornuftkøb giver succes hos Suzuki

Created: ons, 09/07/2005 - 00:00


Suzuki er måske ikke det mest prestigefyldte bilmærke på det danske marked. Men det er åbenlyst et mærke, der rammer lige ind i et voksende antal danskeres transportbehov i hver-dagen, og når hesten eller båden skal flyttes i weekenden.

Hos den danske importør, Suzuki Bilimport Danmark i Køge, sidder direktør Stig Jensen og luner sig ved Suzukis optur, der udmønter sig i markant voksende salgstal og regnskabstal fulde af vitaminer. Stig Jensen er vant til opture. Da han havde afsluttet sin HH-uddannelse i Roskilde, blev han ansat hos den danske importør af Mazda, Kaj Andersen & Sønner i Køge. Op gennem 80''erne og 90''erne oplevede Mazda-mærket sin store optur på det danske marked. I dag står der ikke Mazda på Stig Jensens visitkort, men Suzuki, og han oplever nu sin anden optur med det næststørste japanske bilmærke i Danmark.

Stig Jensen deler direktørrollen med Hans Henriksen. Han styrer selv salg og marketing, mens Hans Henriksen står for økonomi, administration og logistik.

Brød med Mazda

De kommer begge fra Kaj Andersen og Mazda. Da virksomheden skulle gennemføre et generationsskifte, opsagde Stig Jensen og Hans Henriksen aftalen med Mazda og etablerede et nyt firma, Suzuki Bilimport Danmark. På det tidspunkt havde de et vist kendskab til salgspotentialet hos Suzuki, selv om de ikke havde nogen forestilling om, at salget ligefrem ville tage en himmelflugt.

De overtog importen af Suzuki i 1996. Året før blev der solgt 300 Suzuki-biler herhjemme. I 1996 var salgstallet næsten 3.000, og i år er der foreløbig solgt 11.000 biler til økonomibevidste danskere.

- Bilkøb var tidligere prestigeorienteret. I dag er det meget mere fornuftsorienteret, siger Stig Jensen.

Der er flere grunde til, at Suzuki i den grad har vind i sejlene. At modeludvalget passer godt til markedet, forklarer ikke det hele. Et nøgleord er kontinuitet, mener Stig Jensen. De ansatte bliver generelt i firmaet i en lang årrække. At få en solid plads på markedet og at blive opfattet som en seriøs udbyder hos forbrugerne kræver et langt sejtræk, ligesom importøren skal kende sit ansvar over for den trofaste gruppe forhandlere.

- Vi holder os til gammeldags værdier. Der er ikke noget sexet i det, men det giver et solidt fundament, siger Stig Jensen.

Stig Jensen er en arbejdshest, hvor arbejdet tager mange af ugens timer. Afslapningen sker sammen med familien, der bor i Strøby Egede syd for Køge, hvor han har boet hele sit liv. Skulle der så blive lidt ekstra fritid, får fodbolden på motionsholdet på den lokale bane et ordentligt spark.

Fornuftkøb giver succes hos Suzuki

Created: ons, 09/07/2005 - 00:00


Suzuki er måske ikke det mest prestigefyldte bilmærke på det danske marked. Men det er åbenlyst et mærke, der rammer lige ind i et voksende antal danskeres transportbehov i hver-dagen, og når hesten eller båden skal flyttes i weekenden.

Hos den danske importør, Suzuki Bilimport Danmark i Køge, sidder direktør Stig Jensen og luner sig ved Suzukis optur, der udmønter sig i markant voksende salgstal og regnskabstal fulde af vitaminer. Stig Jensen er vant til opture. Da han havde afsluttet sin HH-uddannelse i Roskilde, blev han ansat hos den danske importør af Mazda, Kaj Andersen & Sønner i Køge. Op gennem 80''erne og 90''erne oplevede Mazda-mærket sin store optur på det danske marked. I dag står der ikke Mazda på Stig Jensens visitkort, men Suzuki, og han oplever nu sin anden optur med det næststørste japanske bilmærke i Danmark.

Stig Jensen deler direktørrollen med Hans Henriksen. Han styrer selv salg og marketing, mens Hans Henriksen står for økonomi, administration og logistik.

Brød med Mazda

De kommer begge fra Kaj Andersen og Mazda. Da virksomheden skulle gennemføre et generationsskifte, opsagde Stig Jensen og Hans Henriksen aftalen med Mazda og etablerede et nyt firma, Suzuki Bilimport Danmark. På det tidspunkt havde de et vist kendskab til salgspotentialet hos Suzuki, selv om de ikke havde nogen forestilling om, at salget ligefrem ville tage en himmelflugt.

De overtog importen af Suzuki i 1996. Året før blev der solgt 300 Suzuki-biler herhjemme. I 1996 var salgstallet næsten 3.000, og i år er der foreløbig solgt 11.000 biler til økonomibevidste danskere.

- Bilkøb var tidligere prestigeorienteret. I dag er det meget mere fornuftsorienteret, siger Stig Jensen.

Der er flere grunde til, at Suzuki i den grad har vind i sejlene. At modeludvalget passer godt til markedet, forklarer ikke det hele. Et nøgleord er kontinuitet, mener Stig Jensen. De ansatte bliver generelt i firmaet i en lang årrække. At få en solid plads på markedet og at blive opfattet som en seriøs udbyder hos forbrugerne kræver et langt sejtræk, ligesom importøren skal kende sit ansvar over for den trofaste gruppe forhandlere.

- Vi holder os til gammeldags værdier. Der er ikke noget sexet i det, men det giver et solidt fundament, siger Stig Jensen.

Stig Jensen er en arbejdshest, hvor arbejdet tager mange af ugens timer. Afslapningen sker sammen med familien, der bor i Strøby Egede syd for Køge, hvor han har boet hele sit liv. Skulle der så blive lidt ekstra fritid, får fodbolden på motionsholdet på den lokale bane et ordentligt spark.

PrintSend

Læs også

Forsiden lige nuse forsiden »

Seneste TV

Læs dagens Berlingske Business

Pressemeddelelser fra Business Direct

Markedet lige nu