Få en skarp hjerne på otte uger - Ledelse

Få en skarp hjerne på otte uger

Modified: ons, 04/29/2009 - 08:22
Created: tir, 04/28/2009 - 20:57
På kun otte uger kan du skærpe din hjerne og fungere mere effektivt.

En mail skal læses, en telefon ringer, og du skal til et møde om ti minutter, der afløses af et nyt klokken to.

Det går stærkt på de fleste arbejdspladser og finanskrise, miljøproblemer og forventninger fra medarbejdere om at udvikle sig, gør ikke kravene mindre til lederne om at være oppe på beatet.

Af samme grund kan tankerne ofte flakke fra at tænke på indkøb, mens man tjekker mails eller på den næste arbejdsdag, når man kommer hjem til familien.

Problemet er, at hjernen slår fra, hvis den konstant skal bevæge sig fra fortid til fremtid og tilbage igen.

Begrebet mindfulness er nyt i Danmark, men velkendt i USA, hvor det bliver brugt som et stress-redskab til ledere.

Ifølge Eve Bengta Lorenzen, der holder foredrag om netop mindfulness i Danmark, handler begrebet om at være nærværende og træne bevidstheden i at sætte tempoet ned og stoppe vanemæssige måder at reagere på.

»Vi ser os selv og andre mere klart. Vi lytter dybere og forstår situationer, som de er, og vi bliver mere åbne, empatiske og kreative,« forklarer hun.

Få fem gode råd til at holde fokus og tænke klart hele dagen

De to hjernehalvdele

Forskning fra University of Massachusett og Harvard Medical School viser, at mindfulness styrker evnen til at være til stede. Efter otte ugers meditation bliver hjernen mere velfungerende, fortæller Eve Bengta Lorenzen.

De videnskabelige fakta om mindfulness er, at samarbejdet mellem de to hjernehalvdele bliver bedre og, at aktiviteten i højre pandelap, der styrer følelser som irritation, vrede, angst og depression, forskydes over i venstre pandelap, der styrer følelser som entusiasme, nysgerrighed, glæde og lykke. I sidste ende bliver man et gladere og mere kreativt menneske.

Eve Bengta Lorenzen har selv været leder i omkring ti år, blandt andet for et miljøuddannelsescenter. Hun var leder, fordi hun brændte for et projekt, og det var vigtigt for hende, at projekterne kørte.

Vær venlig ved dig selv

Hun satte ikke så mange spørgsmålstegn ved de omkostninger, arbejdet havde på det personlige plan. I stedet var hendes fokus at »klare« arbejdet, men det havde sine konsekvenser.

»Jeg stillede store krav – både til mig selv og mine medarbejdere. Eksempelvis kunne sygdom være et svaghedstegn,« siger hun.

Derhjemme forsatte planlægningen over køkkenbordet, hvor hun og hendes daværende mand sad med hver deres kalender for at planlægge, hvem der skulle hente ungerne.

»Når man hele tiden har fokus på at »klare« arbejdet, og samtidig få familien til at fungere, mister man ofte sig selv,« siger hun.

På et tidspunkt gik det op for Eve Bengta Lorenzen, at hun ikke var venlig over for sig selv i den pressede hverdag.

»I lange perioder tillod jeg ikke mig selv at mærke, at jeg faktisk var træt. Venlighed til dig selv og det, at du er opmærksomt til stede både med dit arbejde og dig selv, udtrykker en ansvarlighed og en etik, som medarbejderne tager til sig,« lyder det fra hende.

Mindfulness medfører, at opmærksomheden bliver trænet ved hjælp af meditationsøvelser.

»Fem minutter om dagen er nok til at forandre din hverdag,« siger Eve Bengta Lorenzen.

Få fem gode råd til at holde fokus og tænke klart hele dagen


Fik du læst:

Sådan beholder du jobbet

Ansatte flygter fra sexchikane

Ansæt de grimme, chef

Få en skarp hjerne på otte uger

Modified: ons, 04/29/2009 - 08:22
Created: tir, 04/28/2009 - 20:57
På kun otte uger kan du skærpe din hjerne og fungere mere effektivt.

En mail skal læses, en telefon ringer, og du skal til et møde om ti minutter, der afløses af et nyt klokken to.

Det går stærkt på de fleste arbejdspladser og finanskrise, miljøproblemer og forventninger fra medarbejdere om at udvikle sig, gør ikke kravene mindre til lederne om at være oppe på beatet.

Af samme grund kan tankerne ofte flakke fra at tænke på indkøb, mens man tjekker mails eller på den næste arbejdsdag, når man kommer hjem til familien.

Problemet er, at hjernen slår fra, hvis den konstant skal bevæge sig fra fortid til fremtid og tilbage igen.

Begrebet mindfulness er nyt i Danmark, men velkendt i USA, hvor det bliver brugt som et stress-redskab til ledere.

Ifølge Eve Bengta Lorenzen, der holder foredrag om netop mindfulness i Danmark, handler begrebet om at være nærværende og træne bevidstheden i at sætte tempoet ned og stoppe vanemæssige måder at reagere på.

»Vi ser os selv og andre mere klart. Vi lytter dybere og forstår situationer, som de er, og vi bliver mere åbne, empatiske og kreative,« forklarer hun.

Få fem gode råd til at holde fokus og tænke klart hele dagen

De to hjernehalvdele

Forskning fra University of Massachusett og Harvard Medical School viser, at mindfulness styrker evnen til at være til stede. Efter otte ugers meditation bliver hjernen mere velfungerende, fortæller Eve Bengta Lorenzen.

De videnskabelige fakta om mindfulness er, at samarbejdet mellem de to hjernehalvdele bliver bedre og, at aktiviteten i højre pandelap, der styrer følelser som irritation, vrede, angst og depression, forskydes over i venstre pandelap, der styrer følelser som entusiasme, nysgerrighed, glæde og lykke. I sidste ende bliver man et gladere og mere kreativt menneske.

Eve Bengta Lorenzen har selv været leder i omkring ti år, blandt andet for et miljøuddannelsescenter. Hun var leder, fordi hun brændte for et projekt, og det var vigtigt for hende, at projekterne kørte.

Vær venlig ved dig selv

Hun satte ikke så mange spørgsmålstegn ved de omkostninger, arbejdet havde på det personlige plan. I stedet var hendes fokus at »klare« arbejdet, men det havde sine konsekvenser.

»Jeg stillede store krav – både til mig selv og mine medarbejdere. Eksempelvis kunne sygdom være et svaghedstegn,« siger hun.

Derhjemme forsatte planlægningen over køkkenbordet, hvor hun og hendes daværende mand sad med hver deres kalender for at planlægge, hvem der skulle hente ungerne.

»Når man hele tiden har fokus på at »klare« arbejdet, og samtidig få familien til at fungere, mister man ofte sig selv,« siger hun.

På et tidspunkt gik det op for Eve Bengta Lorenzen, at hun ikke var venlig over for sig selv i den pressede hverdag.

»I lange perioder tillod jeg ikke mig selv at mærke, at jeg faktisk var træt. Venlighed til dig selv og det, at du er opmærksomt til stede både med dit arbejde og dig selv, udtrykker en ansvarlighed og en etik, som medarbejderne tager til sig,« lyder det fra hende.

Mindfulness medfører, at opmærksomheden bliver trænet ved hjælp af meditationsøvelser.

»Fem minutter om dagen er nok til at forandre din hverdag,« siger Eve Bengta Lorenzen.

Få fem gode råd til at holde fokus og tænke klart hele dagen


Fik du læst:

Sådan beholder du jobbet

Ansatte flygter fra sexchikane

Ansæt de grimme, chef

Få en skarp hjerne på otte uger

Modified: ons, 04/29/2009 - 08:22
Created: tir, 04/28/2009 - 20:57
På kun otte uger kan du skærpe din hjerne og fungere mere effektivt.

En mail skal læses, en telefon ringer, og du skal til et møde om ti minutter, der afløses af et nyt klokken to.

Det går stærkt på de fleste arbejdspladser og finanskrise, miljøproblemer og forventninger fra medarbejdere om at udvikle sig, gør ikke kravene mindre til lederne om at være oppe på beatet.

Af samme grund kan tankerne ofte flakke fra at tænke på indkøb, mens man tjekker mails eller på den næste arbejdsdag, når man kommer hjem til familien.

Problemet er, at hjernen slår fra, hvis den konstant skal bevæge sig fra fortid til fremtid og tilbage igen.

Begrebet mindfulness er nyt i Danmark, men velkendt i USA, hvor det bliver brugt som et stress-redskab til ledere.

Ifølge Eve Bengta Lorenzen, der holder foredrag om netop mindfulness i Danmark, handler begrebet om at være nærværende og træne bevidstheden i at sætte tempoet ned og stoppe vanemæssige måder at reagere på.

»Vi ser os selv og andre mere klart. Vi lytter dybere og forstår situationer, som de er, og vi bliver mere åbne, empatiske og kreative,« forklarer hun.

Få fem gode råd til at holde fokus og tænke klart hele dagen

De to hjernehalvdele

Forskning fra University of Massachusett og Harvard Medical School viser, at mindfulness styrker evnen til at være til stede. Efter otte ugers meditation bliver hjernen mere velfungerende, fortæller Eve Bengta Lorenzen.

De videnskabelige fakta om mindfulness er, at samarbejdet mellem de to hjernehalvdele bliver bedre og, at aktiviteten i højre pandelap, der styrer følelser som irritation, vrede, angst og depression, forskydes over i venstre pandelap, der styrer følelser som entusiasme, nysgerrighed, glæde og lykke. I sidste ende bliver man et gladere og mere kreativt menneske.

Eve Bengta Lorenzen har selv været leder i omkring ti år, blandt andet for et miljøuddannelsescenter. Hun var leder, fordi hun brændte for et projekt, og det var vigtigt for hende, at projekterne kørte.

Vær venlig ved dig selv

Hun satte ikke så mange spørgsmålstegn ved de omkostninger, arbejdet havde på det personlige plan. I stedet var hendes fokus at »klare« arbejdet, men det havde sine konsekvenser.

»Jeg stillede store krav – både til mig selv og mine medarbejdere. Eksempelvis kunne sygdom være et svaghedstegn,« siger hun.

Derhjemme forsatte planlægningen over køkkenbordet, hvor hun og hendes daværende mand sad med hver deres kalender for at planlægge, hvem der skulle hente ungerne.

»Når man hele tiden har fokus på at »klare« arbejdet, og samtidig få familien til at fungere, mister man ofte sig selv,« siger hun.

På et tidspunkt gik det op for Eve Bengta Lorenzen, at hun ikke var venlig over for sig selv i den pressede hverdag.

»I lange perioder tillod jeg ikke mig selv at mærke, at jeg faktisk var træt. Venlighed til dig selv og det, at du er opmærksomt til stede både med dit arbejde og dig selv, udtrykker en ansvarlighed og en etik, som medarbejderne tager til sig,« lyder det fra hende.

Mindfulness medfører, at opmærksomheden bliver trænet ved hjælp af meditationsøvelser.

»Fem minutter om dagen er nok til at forandre din hverdag,« siger Eve Bengta Lorenzen.

Få fem gode råd til at holde fokus og tænke klart hele dagen


Fik du læst:

Sådan beholder du jobbet

Ansatte flygter fra sexchikane

Ansæt de grimme, chef

PrintSend

Læs også

Forsiden lige nuse forsiden »

Læs dagens Berlingske Business

Pressemeddelelser fra Business Direct

Markedet lige nu