International pick-up

Created: man, 07/02/2001 - 00:00


Ford er som én af verdens største bilkoncerner konstant på jagt efter rationaliseringsmuligheder.

Biler

skal udvikles af så få og anvendes af så mange folk som muligt - eksempler inden for de senere år er Ford

Focus, Ford Mondeo og Ford Transit - alle udviklet for Europa og godt på vejs til alverdens bilmarkeder.

Men - uden for

Europa kan man også være med. Fords bredeste all-round pick-up hedder Ranger og er i seneste version produceret i Thailand

- og det sammen med et andet mærke i dagens Ford-familie, Mazda, som får produceret deres B-serie pick up på samme

samlebånd. Helt identisk med Ranger - bortset fra skiltene på rat og front.

Ford har været ude af det europæiske

pick-up marked i en årrække, siden man indstillede den portugisisk byggede P100 model, i folkemunde kaldet Ford Sierra

pick-up p.g.a. sit designfællesskab med personbilen af samme navn.

Først med turbo

Dengang som nu er der tale om

en dieselmodel med turbolader. Dengang var man herhjemme alene med turbo i dette segment - men i dag er de faktisk alle fælles

med denne motorudvikling.

Om end de nye common rail motorer ikke er dukket op endnu - så selv om bilen her er ganske hurtig

og når 100 km/t på 15 sekunder, er smidigheden i højt gear ikke som i den nye generation dieselteknik.

Fælles

for pick-up producenter er fortsat interessen for at tilbyde denne karosseriform, som især i produktionslandet er interessant,

da en pickup er bilen til alle formål - ikke mindst som taxi.

I USA er biltypen i form af Fords F150-serie faktisk verdens

mest producerede enkeltmodel.

Der kan sidde mange venligtsindende indfødte thai''er på et sådant lad, når der

er sat bænke op i siderne - som mange nok husker fra de gamle sporvogne i København.

Herhjemme er det forbudt med

en Ranger som taxi - eller som dobbelt kabine, med mindre det er jobsligt (entreprenører m.fl.) I hvert fald har Ranger (hvis

der skal folk bagi) en fordel fra andre af slagsen med hensyn til komfort. Den er ikke så hårdt affjedret.

Rimelig

komfortabel

Ranger er faktisk ganske behagelig - både on-road og off-road. I terrænet betyder den blødere affjedrings-opsætning,

at ujævnheder ikke slår så hårdt igennem - og på landevejen slipper man for at spænde nyrebæltet.

Men optimal affjedring får man dog stadig ved at have dellast på bilen, for bilen har også stiv bagaksel med bladfjedre.

Styretøjet

er efter princippet kuglekredsløb - d.v.s. mere indirekte end tandstangsstyring.

Førstnævnte er især

en fordel ved terrænkørsel, da ujævnhederne ikke når op i rattet.

På landevejen er det derimod

mere upræcist at arbejde med. Men servoen hjælper dog en del.

Udstyrsmæssigt har Ford ellers forsøgt

at placere den i personbilssegmentet, hvilket kabinen vidner om - med masser af detaljer, som man lærer at sætte pris

på - f.eks. justerbart rat, handskerum med lås, midterboks, to kopholdere, el-spejle, justerbart rat, sædevarme, fjernbetjent

centrallås (typisk amerikansk kun fra førerdøren) og el-bagrude. Nævnes skal også dobbelt airbag,

ladindsats (ekstra 3.436 kr. inkl. afgift), gitter bag bagrude, centralt håndtag på bagklap og palævinduer, der

kan åbnes.

Ranger beviste tidligere ved 4x4 testen arrangeret af Motorjournalisternes Klub Danmark (MKD) på et militært

område, at den kunne stå distancen i terrænet - trods sit udhæng og sin stive bagaksel.

Et resultat på

otte km/l i forbrugsgennemsnit er normalt i denne genre - og accellerationsformåen til 80 og 100 km/t fra stilstand på

hhv. 10 og 15 sekunder er tilfredsstillende.