Ansøgere accepterer at blive udsat for test - Økonomi

Ansøgere accepterer at blive udsat for test

Modified: tor, 07/17/2008 - 06:29
Created: ons, 07/16/2008 - 09:33
Persontest i forbindelse med en ansættelse er nu blevet så almindeligt, at ansøgerne accepterer dem som en naturlig del af jobsamtalerne.

Hvor personlighedstest tidligere skabte utryghed og forvirring, så er de i dag blevet så normale ved både leder- og specialiststillinger, at ansøgerne accepterer dem i stor stil.

Det oplever Center for Ledelse, som mærker en stigende efterspørgsel på persontest og ledere, der ønsker at blive certificeret til at bruge dem.

”Både ansøgere og arbejdsgivere har en interesse i at få afdækket mange forskellige sider af alle ansøgere. For ansøgerne bidrager en test med et ensartet og objektivt vurderingsgrundlag. Så undgår man, at en ansøger bliver ansat alene fordi, hun kender chefens mor ”, siger Ulrik Schultz Brix, virksomhedsrådgiver hos Center for Ledelse.

Breder sig til flere stillingstyper

Testene er typisk en kombination af et spørgeskema, man udfylder på nettet og så en opfølgende samtale for at teste, hvordan kandidaten reagerer på forskellige situationer og hvilke generelle værdier, han eller hun har.

Og det er i dag ligeså naturligt som en jobsamtale, bekræfter psykolog og selvstændig konsulent Anne Thrane. Hun har i 10 år beskæftiget sig med erhvervspsykologiske test og har set, hvordan de bliver stadig mere udbredt.

”De er i dag helt almindelige ved leder- og specialiststillinger. Det breder sig også til stillinger længere nede i hierarkiet, men her er der brug for at diskutere etikken i, at en kassedame skal have testet sin personlighed, siger hun.

Advarer mod tilfældig brug

Selv om testene er kommet for at blive på det danske arbejdsmarked, så advarer både arbejdsgivere og fagforeninger da også virksomhederne imod at bruge dem tilfældigt.

Det kan nemlig gå grueligt galt for begge parter, hvis ikke virksomhederne har sikret sig, at de har uddannede folk til at foretage testen.

”Hvis ikke ansøgeren får respons på sine resultater, eller at testeren sikrer sig, at testen rent faktisk måler det, den skal, så risikerer man at få den forkerte kandidat, men også at give ansøgeren nogle psykiske problemer, siger faglig sekretær i HK Privat, Carlo Søndergaard.

Ansøgere accepterer at blive udsat for test

Modified: tor, 07/17/2008 - 06:29
Created: ons, 07/16/2008 - 09:33
Persontest i forbindelse med en ansættelse er nu blevet så almindeligt, at ansøgerne accepterer dem som en naturlig del af jobsamtalerne.

Hvor personlighedstest tidligere skabte utryghed og forvirring, så er de i dag blevet så normale ved både leder- og specialiststillinger, at ansøgerne accepterer dem i stor stil.

Det oplever Center for Ledelse, som mærker en stigende efterspørgsel på persontest og ledere, der ønsker at blive certificeret til at bruge dem.

”Både ansøgere og arbejdsgivere har en interesse i at få afdækket mange forskellige sider af alle ansøgere. For ansøgerne bidrager en test med et ensartet og objektivt vurderingsgrundlag. Så undgår man, at en ansøger bliver ansat alene fordi, hun kender chefens mor ”, siger Ulrik Schultz Brix, virksomhedsrådgiver hos Center for Ledelse.

Breder sig til flere stillingstyper

Testene er typisk en kombination af et spørgeskema, man udfylder på nettet og så en opfølgende samtale for at teste, hvordan kandidaten reagerer på forskellige situationer og hvilke generelle værdier, han eller hun har.

Og det er i dag ligeså naturligt som en jobsamtale, bekræfter psykolog og selvstændig konsulent Anne Thrane. Hun har i 10 år beskæftiget sig med erhvervspsykologiske test og har set, hvordan de bliver stadig mere udbredt.

”De er i dag helt almindelige ved leder- og specialiststillinger. Det breder sig også til stillinger længere nede i hierarkiet, men her er der brug for at diskutere etikken i, at en kassedame skal have testet sin personlighed, siger hun.

Advarer mod tilfældig brug

Selv om testene er kommet for at blive på det danske arbejdsmarked, så advarer både arbejdsgivere og fagforeninger da også virksomhederne imod at bruge dem tilfældigt.

Det kan nemlig gå grueligt galt for begge parter, hvis ikke virksomhederne har sikret sig, at de har uddannede folk til at foretage testen.

”Hvis ikke ansøgeren får respons på sine resultater, eller at testeren sikrer sig, at testen rent faktisk måler det, den skal, så risikerer man at få den forkerte kandidat, men også at give ansøgeren nogle psykiske problemer, siger faglig sekretær i HK Privat, Carlo Søndergaard.

Ansøgere accepterer at blive udsat for test

Modified: tor, 07/17/2008 - 06:29
Created: ons, 07/16/2008 - 09:33
Persontest i forbindelse med en ansættelse er nu blevet så almindeligt, at ansøgerne accepterer dem som en naturlig del af jobsamtalerne.

Hvor personlighedstest tidligere skabte utryghed og forvirring, så er de i dag blevet så normale ved både leder- og specialiststillinger, at ansøgerne accepterer dem i stor stil.

Det oplever Center for Ledelse, som mærker en stigende efterspørgsel på persontest og ledere, der ønsker at blive certificeret til at bruge dem.

”Både ansøgere og arbejdsgivere har en interesse i at få afdækket mange forskellige sider af alle ansøgere. For ansøgerne bidrager en test med et ensartet og objektivt vurderingsgrundlag. Så undgår man, at en ansøger bliver ansat alene fordi, hun kender chefens mor ”, siger Ulrik Schultz Brix, virksomhedsrådgiver hos Center for Ledelse.

Breder sig til flere stillingstyper

Testene er typisk en kombination af et spørgeskema, man udfylder på nettet og så en opfølgende samtale for at teste, hvordan kandidaten reagerer på forskellige situationer og hvilke generelle værdier, han eller hun har.

Og det er i dag ligeså naturligt som en jobsamtale, bekræfter psykolog og selvstændig konsulent Anne Thrane. Hun har i 10 år beskæftiget sig med erhvervspsykologiske test og har set, hvordan de bliver stadig mere udbredt.

”De er i dag helt almindelige ved leder- og specialiststillinger. Det breder sig også til stillinger længere nede i hierarkiet, men her er der brug for at diskutere etikken i, at en kassedame skal have testet sin personlighed, siger hun.

Advarer mod tilfældig brug

Selv om testene er kommet for at blive på det danske arbejdsmarked, så advarer både arbejdsgivere og fagforeninger da også virksomhederne imod at bruge dem tilfældigt.

Det kan nemlig gå grueligt galt for begge parter, hvis ikke virksomhederne har sikret sig, at de har uddannede folk til at foretage testen.

”Hvis ikke ansøgeren får respons på sine resultater, eller at testeren sikrer sig, at testen rent faktisk måler det, den skal, så risikerer man at få den forkerte kandidat, men også at give ansøgeren nogle psykiske problemer, siger faglig sekretær i HK Privat, Carlo Søndergaard.

PrintSend

Læs også

Forsiden lige nuse forsiden »

Læs dagens Berlingske Business

Pressemeddelelser fra Business Direct

Markedet lige nu